תכנית עסקית הינה המסמך הבלעדי שבאמצעותו ניתן לקבל החלטות על כדאיות הקמת עסק (GO NO / GO)
התוכנית העסקית מיועדת ל-3 מקורות מימון שונים:
1 .לאדם עצמו
2 .לשותפיו העסקיים
3 .לקרנות מימון ובנקים.
היציאה לדרך הינה החלטה המוטלת אך ורק על היזם ומממני היזם ובהתאם ל-3 קריטריונים פיננסים שהם:
1 .תקופת החזר הון עצמי.
2 .רווח נקי והפוטנציאל בהמשך
3 .רמת הסיכונים הפיננסיים.
המרכיב הקריטי בתוכנית הינו צפי ”VISION ” ההכנסות שבו נחשב את פוטנציאל הלקוחות וההכנסות העתידיות. במקביל אנו יודעים לחשב במדויק את הוצאות העסק בכל מרכיביו: תקורות, תפעול, תחזוקה,שכר, שיווק ופרסום. אנו בונים דו“ח תזרימי המחושב לפי חודשים המציין הוצאות כנגד הכנסות.הדו“ח התזרימי נבנה גם לפי תקופות שונות הקשורות לעסק כגון:
– תקופת הפריסייל לעומת תקופת השוטף
– תקופת הקיץ לעומת תקופת החורף (לגבי בריכות שחייה)
– תקופת החגים, החופשים וכו‘
בהנחה והגענו למספר הלקוחות העתידיים לא נשכח לציין אותם בדו“ח לפי גידול ריאלי ועפ“י הסטטיסטיקה הארצית. שכן אנו יודעים שרק לאחר 3 שנים של עסק פעיל ניתן לממש את הפוטנציאל במלואו. יחד עם זאת התוכנית יודעת באמצעות רגולציה לבנות תרחישים שונים ועדיין לשמור על שליטה בעסק.
ניתן יהיה לדוגמא לשנות מרכיבים של הכנסות כמו מחיר המנוי או מרכיבים של הוצאות כמו שכר דירה, החזר הלוואות וכו‘ ובכל רגע נתון ניתן גם לפעול ברמת יעדים שווקים שונים להשגת המטרה. השאלה המתבקשת שרוב היזמים
מוטרדים ממנה הינה ההכנסות המינימליות לעסק – מצב מאוזן (BREAKEVEN )המצב בו כן ניתן לשלם את כל הוצאות העסק אך ללא רווח.
בהתאם לכל הנתונים הפיננסיים נשאר לנו להתאים את גודל הנכס לפי הדרישות וסוג הפעילות שלו )PROGRAM )לדוגמא: נבדוק פוטנציאל
משתתפים בחוג מסויים, במידה וכמות המשתתפים אינה עולה על 30 לשעת חוג נוכל להחליט כי אין צורך בהקמת סטודיו הגדול מ-120 מ“ר.